AUTOSTRADA A0
Autostrada A0 sau Autostrada București, în fapt viitoarea Centura 2 a Bucureștiului prinde viață. În August 2019 a fost semnat primul contract pentru cele trei loturi componente ale Autostrazii A0 Sud. Acestea reprezintă, în momentul de față, o nouă variantă ocolitoare, în lucru, la nivel de autostradă, pe partea de sud a orașului. o nouă autostradă în lungime de circa 52 de km, care va uni A1, DN6, DN5, DN4 și A2.
Să analizam in acest paragraf cum stăm Autostrada A0 SUD, cu împărțirea pe loturi, pe la sud de București si sa va prezint harta interactiva de navigare.
Multumiri Hotnews pentru harta interactivă:
Mai intai, SUDUL:
Lotul 1, porneste de la A2 București- Constanța, trece pe la sud de Popești Leordeni – Berceni-Sintești, are o lungime de 16,9 km și costă 830 mil lei.
Lotul 2, se întinde de la Sintești, traverseaza Drumul DC101 Magurele-Darasti și Șos. Alexandriei, până la Bragadiru, măsoară 16,3 km și costa 751 mil. lei.
Lotul 3 continuă de la Bragadiru, trece pe la nord de Domnești și Dârvari, prin nordul Ciorogârlei, taie A1 București Pitești și stationează la Bâcu, unde se intalnește cu A0 Nord, măsoară 17,97 km și costă circa 853 milioane lei.
Deci legăm A1 de A2, pe partea de sud a Bucureștiului cu o bretea de autostradă de 51,1 km, plătind 2,43 miliarde lei sau 519 milioane euro la data semnarii contractului. Sau 553 milioane euro, reactualizate la curs și inflație azi.
In al doilea rand, NORDUL:
Pentru închiderea inelului 2 pe nord avem A0 Nord. Compusă din 4 loturi, pe o distanță de 49,57 km, la un preț de 2,37 miliarde lei. Adica 506 milioane euro, sau 539 milioane euro, reactualizate la curs și inflație, azi.
Si in concluzie: TOTAL A0
Cu alte cuvinte Autostrada A0, autostrada Bucurestiului, va avea 100,7 km, un preț de 4,81 miliarde lei, ori 103 miliarde de euro, reactalizate la zi ar veni 1,093 miliarde euro. Totul fără TVA , la data semnarii contractelor, începând cu august 2019, înainte de pandemie, înainte de scumpiri, înainte de criza și de război.
Statistic lucrurile stau cam asa.
Dacă luam 1,1 miliarde de euro pentru cei 2 milioane de locuitori ai Bucureștiului ar rezulta un cost de 550 de euro pe cap de locuitor al Capitalei. Sau 1100 de euro pe cap de locuitor productiv.
Loturile 1,2,3 si A0 Sud si Lotul 4 din A0 Nord, ar trebui sa fie gata până la sfârșitul anului 2023. Deci 4 ani.
Iar loturile 1,2,3 din A0 Nord ar trebui și ele finalizate până la Decembrie 2024. Să im optimiști și să credem ca va fi așa.
În total o perioadă de 5 ani.
Deci pentru fiecare locuitor al Bucureștiului ar reveni 220 de euro/an adica vreo 19 euro/luna. Adica vreo 100 de lei pe lună, pentru locuitor lucrator, productiv.
Sau putem calcula si altfel: 1,1 miliarde euro divizate la circa 1,6 milioane autovehicule cat are Buurestil in 2022, adica 690 de euro/vehicul timp de 5 ani adica vreo 12 euro pe luna. Adica valoarea a vreo 7 litri de benzină pe lună.
Cred că în 5 ani, după darea în folosință valoarea se va amortize. Nu numai din economia de carburant, ci și din timpul câștigat în trafic, și prin reducerea poluării. Marfăăăă!
Când vezi cât de simple pot fi lucrurile te intrebi: ”De ce dracu nu au făcut A0 ăsta acum 10 ani, sau 20 de ani?”
Întrebarea e retorică. Și ne mulțumim să speram că în 2 ani și jumătate vom ocoli Bucureștiul, pe A0, într-o oră cu o medie orară de 100 km/h. Parcă nu îmi vine să cred.
Buget?
Mă mai întreb cât de ponosită, dar liberă, va arăta Centura, DNCB-ul nostru de fiecare zi. Si cu ce buget sa o modernizezi? sau macar daca se va putea?
Sigur este că o intrebare nu neapărat ne aduce și un răspuns. Dar aduce cu siguranță multe alte întrebări.
Să vi le împărtășesc? Hai să mă încumet!!!
Vor mai fi utile pasajele Mogoșoia, Chitila, Domnești, Berceni, Popesti Leordeni, Cernica, Afumați, Petrești, adica 9 bucăti, care adună și ele alte milioane? Investiția, plus alt mărunțiș pentru întreținere și operare.
Desigur ca vor fi utile.
Pornesc de la ideea că se vor dezvolta imobiliarele, mai ales pe Sudul mai lent până acum pe rezidențial, că vor exploda capacitățile logistice pe axele Nord-Sud si Est-Vest, și poate cu acestea, la nivel de conurbație, și mai ales după criză și război vom vedea mult așteptata explozie a industriei. O industrie despre care cred că și-a atins minimul istoric. Și că acum nu va putea decât să crească. Poate că undeva în 2030 vom discuta de conurbatie dinamică cu 4 milioane de locuitori. Poate.
Întrebarea maximă este dacă autoritățile sunt pregatite să întâmpine boom-ul provocat de A0 cu o infrastructură adecvată?
Vise
Apă potabilă și canalizare. Electricitate și gaze ( alea din Marea Neagra). Salubritate cu noi gropi de gunoi, ecologice, și stații de epurare. Mai trebuie să adăugăm și ceva plămâni. Mă refer la spațiile verzi și o poliție a mediului, care va trebui să împuște orice factor poluant. Un A0 poate trage multe dupa sine. Poate prea multe.
Nu sunt vise îndrăznețe, sunt doar niste conexiuni teoretice. Tare mi-e teamă că acest A0 va lua prin surprindere pe multi: locuitori, primari și tot noianul de autorități.
Infrastructura
La fel sta treaba si cu Podul de la Braila. Suntem oare pregatiti pentru ce dezvoltare a traficului, ce noutati comportamentale, ce mentalitati noi, va aduce existenta acestuia? Sau noile pasaje rutiere de pe Centura veche a Bucurestiului?
Nu ma astept ca A0 sa se prezinte ca o promenada. Nici macar Centura veche ca Buldevardul Pardon, pe care sa ne ciocnim putin, sa ridicam palaria si sa zicem: Bonjur, Pardon Madame! Dar mai stii? Poate are CNAIR un as in maneca si ne face vreo surpriza. Un loc cu verdeata unde sa ne “promenam”?
Poate ca ar fi bine sa ne organizăm déjà, să facem niste manifestații sau mitinguri pentru viitor. Să trezim autoritățile dinainte de a fi surprinse. Să ne pregătească orașul pentru atostradă. Să ne pregătim cu toți pentru acest impact. Sunteți gata? Mai sunt doar doi ani jumătate și nimeni nu pare a visa la proiecte legate de A0.
Poate că acum e greu. Ne gândim la război. Dar trebuie, TRREBUIEE să gândim cu voce tare la normalitate, la PACE.
Pace vouă!
Arh. Viorel Plesca
Membru OAR
Add comment